Monday, January 26, 2015

Barisan Pertahanan Pertama


Kulit dan membran mukus (skin & mucous membrane) merupakan barisan pertahanan pertama yang menghalang kemasukan mikroorganisma (microorganisms) ke dalam badan.

Kulit meliputi seluruh badan dan sesuai untuk menghalang kemasukan mikroorganisma ke dalam badan.

Peranan kulit dalam barisan pertahanan pertama adalah seperti berikut:
  • Epidermis kulit terdiri daripada sel-sel yang tersusun padat dan dikebalkan dengan keratin. Ini membentuk satu halangan fizikal (physical barrier) yang kukuh terhadap kemasukan mikroorganisma ke dalam badan.
  • Kelenjar sebum (the sebaceous glands) pada kulit merembeskan sebum untuk membentuk satu lapisan pelindung di permukaan kulit. Sebum merupakan antiseptik dan mengandungi asid laktik. Ia menghalang pertumbuhan mikroorganisma.
  • Mikroorganisma pada kulit akan dimusnahkan oleh bahan kimia di dalam peluh (sweat) yang dirembeskan oleh kelenjar peluh (sweat glands).

Membran mukus ialah lapisan epitelium yang meliputi organ dalaman yang terdedah kepada persekitaran luar seperti salur pencernaan, salur pernafasan, sistem perkumuhan dan sistem pembiakan.

Peranan membran mukus dalam barisan pertahanan pertama adalah seperti berikut:
  • Lapisan epitelium pada membran mukus merembeskan mukus untuk melindungi, melincirkan dan memerangkap segala mikroorganisma yang masuk melalui salur alimentari (alimentary tract) dan salur pernafasan (respiratory tract).
  • Terdapat rambut halus yang digelar silia (cilia) pada lapisan epitelium membran mukus disepanjang salur pernafasan untuk memerangkap mikroorganisma dan menapis udara.
  • Mukus dalam air liur mengandungi lisozim (lysozyme) untuk memerangkap dan memusnahkan bakteria di dalam rongga mulut.
  • Lisozim dalam air mata (tears) bertindak sebagai enzim antibakteria (antibacterial enzymes) untuk memusnahkan sesetengah bakteria.

No comments:

Post a Comment