Tuesday, December 27, 2011

Konsep Sistem Peredaran Darah

Sebagai organisma yang meningkat/membesar dari segi saiz, kuantiti dan jarak bahan-bahan untuk disalurkan ke seluruh badan juga meningkat.

Salah satu kaedah untuk menghantar/menyampaikan bahan-bahan ini ke semua sel-sel badan adalah melalui sistem aliran jisim atau sistem peredaran darah.

Sistem peredaran darah terdiri daripada rangkaian tiub (saluran) yang menghantar/menyampaikan bahan-bahan yang berguna kepada semua sel-sel badan dan kemudian mengambil bahan buangan mereka.

Didalam badan, setiap sel adalah sangat dekat dengan cawangan saluran ini.

Untuk sampai ke destinasi masing-masing, bahan-bahan yang berguna ini akan melalui dinding saluran tersebut untuk ke tisu atau organ. Begitu juga dengan bahan buangan, yang juga melalui dinding saluran tersebut dan memasuki sistem peredaran darah.

Sistem peredaran darah mamalia (mammals) adalah terdiri daripada sistem kardiovaskular (cardiovascular system) dan sistem limfa (lymphatic system).
  • Sistem kardiovaskular terdiri daripada jantung, saluran darah dan darah.
  • Sistem limfa terdiri daripada saluran limfa dan tisu limfoid didalam limpa, timus, tonsil, nodus limfa dan limpa.


Sistem peredaran darah mempunyai tiga komponen:
  1. Medium cecair yang mengalir dalam sistem, yang membawa bahan-bahan di seluruh badan.
  2. Sistem saluran yang membawa bendalir/medium cecair tersebut.
  3. Pam yang memastikan bendalir sentiasa digerakkan untuk melalui saluran tersebut.
Sebagai contoh, dalam sistem kardiovaskular, darah (medium) sentiasa digerakkan mengalir melalui arteri, vena dan kapilari (saluran) oleh jantung (pam).


No comments:

Post a Comment